Termen en verklaringen

Hieronder vind je een lijst met de meest voorkomende termen op deze site, tevens heb ik daar een korte verklaring bij geplaatst. Ik heb geprobeerd om deze kort en krachtig te omschrijven, maar dat is zeker in een aantal gevallen niet gelukt. Dus leest wat ik verder geschreven heb over dat betreffende onderdeel welke jou zeker meer duidelijkheid zal verschaffen.

Belangrijk: de woorden Concept en Principe staan beiden voor Wado-concept en Wado-principes die je moet leren van die betreffende techniek(en).
Veel Japanse woorden hebben evenals in onze eigen taal een dubbele betekenis, zo staat het woord kata niet alleen voor hetgeen wij in ons karate gebruiken maar ook bv. voor Mens en ook voor alles wat je oefen met of zonder partner.

Gebruikte termen en bijbehorende verklaringen

AccelererenPrincipe, bewegen van 0 naar 10 zie: if you Go - Go
BlokkerenConcept en principe, alle denkbare vormen kunnen gebruikt worden
BunkaiVaste technische uitleg (niet in het Wado karate)
ConnectenTwee manieren: Connect en Disconnect, concept techniek
DoAanduiding moderne vechtsporten zoals karatedo, Judo, Aikido enz.
DojoOefen ruimte (kan alles zijn ook jou huiskamer)
DumpenConcept en pincipe, komt overal binnen het systeem voor
Gamae-dachi Klaar staan voor de uitvoer van een voorwaartse techniek (Junzuki-dachi)
Gedan-baraiConcept, blokkering van boven naar beneden zie: Seichusen
GrondenConcept, lees stuctuur en balans
GyakuzukiTegengestelde stoot
Gyakuzuki-dachiBenaming behorende bij deze techniek (Wado benaming)
HaraiConcept, wegduwen, ontwijken
Henka (kumite)Onderdeel van kumite (vrije oefeningen)
Hidari, MikiLinks en Rechts
Hikite Het terug trekken van de vuist in de zijde
HokoZwaard houding om de tegenstander een keuze te geven
ImpactTiming en Momentum
Internal PowerConcept, kracht van binnen uit het lichaam
Jiju kumiteOnderdeel van kumite vorm beter bekend als Sparren
Jodan-ukeConcept, hoge blokkering, zie: link naar technieken met het zwaard
JujitsuBenaming oude vechtkunsten
Junzuki Het voorwaarts bewegen met een langestoot
Junzuki-dachi Benaming behorende bij deze techniek (Wado benaming)
KaisetsuMoment uitleg (iedere aanval is uniek en heeft zijn eigen uitleg)
KataSerie technieken al of niet in combinatie uitgevoerd
KeriVerzamelnaam van de diverse schoppen en trappen
Kette techniekenConcept, combinatie van Schop en stoottechniek
KihonBasis
KumiteVerzamelnaam van de diverse partner oefeningen
LichaamsmeganicaConcept en pincipe, zijn de vechtkunsten op gebaseerd
Mami, Hanmi, MahanmiLichaamshouding zie: Seichusen
MawatteDraai commando
Nagashi(zuki)Uitval stoot met her positioneren ten opzichte van de tegenstander
Nagashi-ukeConcept, functioneel gebruik van de middenlijn zie: Seichusen
Naihanshi-dachiConcept, stand gebruikt in kata
No Tsukomi techniekenConcept, rijken, vastzetten ( eindtechniek )
NotoZwaard houding na een aktie
NukiteSteek technieken
OkinawaOorsprong diverse vechtsystemen
Paired kataHet oefenen met partner (afgesproken of vrije technieken) zie: Henka
Pinan (kata)Kata vorm ter voorbereiding voor de daadwerkelijke kata vormen
SankakuPersoonlijke driehoek (veilig gebied)
Schietende KnieConcept, om sneller te bewegen
Seichusen We gebruiken een verticale, horizontale en diagonale Middenlijn
Seiken of SonobazukiStoot uit stand uitvoeren zie: Yoi-dachi
Seishan-dachiConcept, stand gebruik in kata
Sen Sen no SenConcept, bewust wording waarbij aktie en reactie belangrijk zijn
SentePrincipe, aanvallen voordat de aanvaller aanvalt zie: Zanshin
Shikkake-ukeConcept, vastpak techniek
Shikko-dachiLage stand of Sumo stand
Shindo Yoshin RyuKoryu, gesloten vechtstijl gebaseerd op de oude vechtkunsten
Shotei-uchiSlag techniek met de handpalm (palmhiel)
Shuto-uchiSlag techniek met de meskant van de hand
Shuto-ukeConcept, meshand blokkering zie: pushing en dumpen
Sisentai-dachiStand of houding gelieerd aan de zwaardkunst
SonobakeriSchoppen uit stand, uitvoeren vanuit de gevechthouding
Soto-ukeConcept, blokkering van binnen naar buiten zie: Seichusen
Structuur behoudtConcept, zie Seichusen
TaisabakiHet her positioneren ten opzicht van de tegenstander
TatezukiVerticaal uitgevoerde vuiststoot
TelefonerenPrincipe, het niet laten zien aan de tegenstander (lichaams-taal)
TimingConcept, Sente Wado karate is aanvallen
TobikomizukiUitval stoot zie: if you Go - Go
TodeOude benaming voor diverse vechttechnieken
Tsuki-ukeStoot blokkering waarbij de tegenstander wordt vastgezet
Uchi-ukeConcept, blokkering van buiten naar binnen zie: Seichusen
UrazukiIngedraaide korte stoot (speciaal voor close combat)
Yoi-dachi Attentie en aktie stand
YokoZijwaarts zie: Yokogeri
ZanshinOvergebleven geest, De staat van Zanshin
ZelfverdedigingIedere denkbare functionele vorm zie: concepten en principe's