FAQ vraag 6 t/m 10

Vraag 06:
Het Shindo Yoshin  jujitsu vormt voor een groot deel de basis van het Wado karate, Hironori Otsuka gebruikte deze oude Martial Art technieken in zijn Wado karate.
Mijn vraag is dus, w
aarom zien we hier dan zo weinig van terug.
Dat komt omdat het jou simpelweg nooit geleerd is. De kennis van een aantal leraren schiet hier zeker te kort.
Wanneer je het Wado karate zou gaan beoefenen bij een leraar die deze kennis wel bezit, zal je ervaren dat veel zaken die je ooit geleerd hebt niet voldoende zijn geweest om het Wado systeem te begrijpen. Wanneer leert waar je naar moet kijken zullen die oude Shindo technieken steeds meer een openbaring voor jou worden.
note: Veel van die Shindo technieken worden niet zomaar openbaar gemaakt, ze worden wel doorgegeven maar dan aan een hele selecte groep. Zie Takamura ha Shindo Yoshin kai (Tobin Treadgill)

Vraag 07:
Ten opzichte van andere karate stijlen zijn de standen binnen het Wado karate behoorlijk hoog.
Hoe kan het dat hier zoveel verschil in is.
Het Wado karate heeft per definitie geen extreem lage standen zoals die voorkomen in andere karatestijlen.
Dit heeft te maken met de bewegelijkheid van de stijl, te lage standen geven een beperking om snel te kunnen anticiperen op de ontstane situatie.
Om dit bovenstaande te begrijpen moet je wat meer weten van de uitgangspunten van het Wado karate van Otsuka sensei.
Een van zijn uitspraken was dat het Wado karate geen verdedigingen kent, alleen maar aanvallen. (Sente)
Met andere woorden een blokkering word uitgevoerd als een aanval.
Wanneer je nu dat uitgangspunt neemt en je past dit toe met een lage stand, dan zal je al snel geconfronteerd worden met het feit dat je eerst uit die lage stand zal moeten komen voordat je een verdere actie kunt ondernemen. In de seconde’s  van een echt gevecht ben je dan veel te laat.
note: Binnen het Wado karate zijn de verschillende Romphoudingen belangrijker dan de diverse standen.
We spreken hier over Mami, Hanmi en Mahanmi.

Vraag 08:
Binnen het Wado karate zijn er verschillende soorten kumite’s  (partner oefeningen).
Waarom beoefenen sommige scholen wel en andere niet de Ohyo kumite’s.
De Ohyo kumite’s zijn indertijd door Suzuki sensei gemaakt (hij vond dit een aanvulling voor het Wado Karate).
Ze behoren dus origineel niet tot het Wado karate van Hironori Otsuka.
Dat is dus de reden waarom sommige stijlgroepen deze kumite vormen niet beoefenen.
In Japan heeft ” Ohyo kumite ” een andere betekenis dan welke wij er hier in Europa aan hebben geven.
note: Wanneer je het boek “Introduction to karate” van Shingo Ohgami sensei leest, zal je ook bemerken dat hij een hele andere invulling geeft van het begrip Ohyo kumite.

Vraag 09:
Tegenwoordig wordt er veel aandacht besteed aan kumite’s met de naam Kumite Gata.

Waar komen deze vandaan en zijn ze belangrijk om te trainen.
Deze Kumite Gata’s komen uit het oude Shindo Yoshin-ryu-jujutsu. Hironori Otsuka gebruikte een aantal van deze oefeningen om zijn Kihon kumite vormen te creëren.
Deze Kihon kumités bevatten een flink deel van de concepten en principe’s die hij ons wilde leren.
note: op zich zijn het allemaal prima kumite’s, maar wanneer je de hier eerder genoemde concepten en principe’s van het Wado karate niet begrijpt voegen deze kumite’s niets toe aan jou Wado karate ontwikkeling.

Vraag 10:
Moet ook het Wado karate zich aanpassen deze moderne tijd.
Ik denk dat we daar heel terughoudend in moeten zijn.
Wanneer we ons realiseren dat we amper 60 jaar bezig zijn met het Wado karate van Hironori Otsuka moeten we ons daarbij bedenken dat we er nog steeds  betrekkelijk weinig vanaf weten.
Een zogenaamde Eye opener zijn de lessen van Tobin Treadgill de menkyo kaiden  (leider) van het Shindo Yoshin-ryu jujutsu.
In zijn lessen en uitleg kun je de bron oefeningen zien die Otsuka sensei gebruikte voor zijn Wado karate.
Ik denk dan ook dat we zomaar klakkeloos veranderingen moeten maken in een systeem dat we amper beheersen.
note: in de afgelopen jaren zijn er door JKF-wado in Japen slechts een klein aantal technische aanpassingen gedaan waarvan ik er hier twee zal noemen om te illustreren.
Het betreft hier het Seishan kata en de 5e Kihon kumite:
1. De openhand technieken op de zogenaamde terug weg waarbij de hand onder de arm wordt geplaatst.
2. Kihon kumite nr. 5 waarbij het vastpakken van de arm, met de vingers plat over de arm van de aanvaller geplaatst worden.
Het is even wennen aan zo’n aanpassing, maar wanneer je de logica hier achter gaat begrijpen zal je als snel zeggen dat dit heel verstandig was.